ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«ՄԵՐԺԵԼ ԱՆԲԱՑԱՏՐԵԼԻՆ, ԱՆՀԱՅՏԸ, ՆՇԱՆԱԿՈՒՄ Է ՄԵՐԺԵԼ ԲՆՈՒԹՅԱՆ ԱՆՎԵՐՋՈՒԹՅՈՒՆԸ, ՈՐԻ ԲԵԿՈՐՆԵՐՆ ԵՆ ԴՐԱՆՔ»

«ՄԵՐԺԵԼ ԱՆԲԱՑԱՏՐԵԼԻՆ, ԱՆՀԱՅՏԸ, ՆՇԱՆԱԿՈՒՄ Է ՄԵՐԺԵԼ ԲՆՈՒԹՅԱՆ ԱՆՎԵՐՋՈՒԹՅՈՒՆԸ, ՈՐԻ ԲԵԿՈՐՆԵՐՆ ԵՆ ԴՐԱՆՔ»
06.05.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Վիկտոր Համբարձումյանի տուն-թանգարանի տնօրեն, աստղագետ, տոմարագետ ԳՐԻԳՈՐ ԲՐՈՒՏՅԱՆԸ:
-Զուգադիպությունները շատ չե՞ն 2012-ի հետ կապված: Ինչպես ասում են` ավարտվում է մայաների օրացույցը, Արեգակը ակտիվության փուլում է լինելու, ասում են` Նիբիրուն է մոտենում, կանխատեսումներն ու թվերն են համընկնում: Չարագույժ կամ ճշմարտությանը մոտ ոչինչ չե՞ք տեսնում:
-Պատահական չէ այն առումով, որ այդ բոլորը հատուկ հորինվում են և իրար կցվում: Այսինքն, կան շրջանակներ, որոնք նպատակադրված ուզում են այդպիսի օրինաչափություններ ի հայտ բերել նույնիսկ այնտեղ, որտեղ դրանք չկան: Նիբիրուն վարկածային մոլորակ է, դեռևս ոչ մի աստղադիտակով այդ մոլորակը չի դիտվել: Ինչի՞ հիման վրա են հայտարարում, որ այն մոտենալու է, բախվելու է մեր մոլորակին: Արեգակի ակտիվացումը բնական երևույթ է: Գոյություն ունի Արեգակի ակտիվացման 11-ամյա պարբերաշրջան: Ինչ վերաբերում է մայաների օրացույցին, շատ բաներ այնտեղ մեզ համար դեռևս անհայտ են: Չիմացած օրացույցի հիման վրա եզրակացություն անել` պատմության ասպարեզից դուրս եկած մի ազգի անցյալի և այլնի մասին, մեղմ ասած, լուրջ չէ: Մայաները զուգահեռաբար օգտագործել են երեք տարբեր օրացույցներ, և, դրանից զատ, մայաների ամեն մի քաղաքն ունեցել է իր տեղային լուսնային օրացույցը: Որքա՞ն է ճիշտ ասելը, թե վերջանում է մայաների օրացույցը:
-Իսկ աստղագետներն աշխարհի կործանման ինչ-ինչ վարկածներ առաջ քաշո՞ւմ են, իհարկե, գիտականորեն հիմնավորված:
-Այն ամենը, ինչ ունի սկիզբ, ունի նաև վախճան: Դա բնության օրենքն է, ինչպես կենդանի արարածը ծնվում և մահանում է, առարկաները ևս ստեղծվում և վերանում են: Աշխարհն էլ, եթե ունի սկիզբ, պիտի ունենա նաև վախճան: Արեգակի տարիքը գնահատվում է մոտ 5 մլրդ տարի, մոտավորապես այդքան է գնահատվում նաև մեր մոլորակի տարիքը: Լուսինը մի փոքր ավելի երիտասարդ է համարվում: Տիեզերական մարմինը, եթե ինչ-որ մի պահ դարձել է այնպիսին, ինչպիսին հիմա է, ընդունել է որոշակի ձև, պարզ է, նա չի առաջացել ոչնչից, այլ պիտի առաջացած լինի ինչ-որ մի ուրիշ վիճակից և ինչ-որ ժամանակ հետո իր վիճակը դարձյալ փոխելու է: Ո՛չ Երկիրը հավերժական այդպես կմնա, ո՛չ Արեգակը, ո՛չ Լուսինը: Բնության մեջ ամեն ինչ փոխվում է: Բայց ճի՞շտ է արդյոք դա աշխարհի վերջ անվանելը: Չէ՞ որ ամեն մի վերջ ինչ-որ բանի սկիզբ է: Երբ աստղը մի վիճակից անցնում է մեկ այլ վիճակի, մենք չենք ասում, թե աստղը վերջացավ:
-Չասենք՝ աշխարհի վերջ, ասենք՝ մարդկության վերջ, որովհետև եթե ինչ-որ բան փոխվի, մարդկությունը կարող է վերանալ:
-Եթե «մարդկություն» բառը հասկանանք մարդկայնություն իմաստով, մենք համարյա թե այդ «վերջի» մեջ ենք: Մեր քաղաքակրթությունն այդ իմաստով գնում է դեպի մարդկության վերջը: Մարդը մարդու համար դառնում է գիշատիչ, թշնամի: Բնության մեջ ոչ մի արարած իր նմանին այդպես հետևողականորեն, այդպես կազմակերպված չի վերացնում: Նույնիսկ կենդանիներ կան, որ իրենց նմաններին ուտում են, բայց միայն քաղցից դրդված, որ չսատկեն, որ իրենց տեսակը չվերանա: Մարդը անում է մի բան, որի նախադեպը բնության մեջ չկա: Այդ իմաստով մենք մարդկությունը վերացնում ենք:
-Էֆթանազիա, կլոնավորում, հղիության արհեստական ընդհատում, կենսական օրգանների փոխպատվաստում և նման այլ երևույթները համարվում են շեղում բնականից և, կա կարծիք, որ բացասաբար են ազդում շրջապատի վրա, առաջ են բերում աղետներ, արհավիրքներ:
-Երբ որևէ մեկին վիրավորում ես, դա նույնպես կարող է բացասաբար ազդել բնության վրա: Բնությունն անվերջ կապերով փոխկապակցված մեկ ընդհանրություն է: Բնականաբար, բնության մի մասնիկի վրա կատարված ինչ-որ մի բան պետք է ազդի մնացած ամեն ինչի վրա: Բայց մենք այսօր չունենք եղանակներ` գրանցելու, զուտ առարկայորեն ասելու, որ այսպիսի բան կա: Այդ իմաստով մեր հնարավորությունները խիստ սահմանափակ են:
-Իսկ Աստծու ձեռագիրը այստեղ բացառո՞ւմ եք, չե՞ք կարծում, որ կա Մեկը, որ վերահսկում է այս ամենը, ու Նա է որոշում սկիզբը և վերջը:
-Չեմ բացառում: Եթե խոսենք կրոնի լեզվով, հարկ է նշել, որ մարդը միակ արարածն է, որն ունի ազատ կամք, վճիռ կայացնելու իրավունք: Դրա համար կա նաև մեղք հասկացությունը, քո վճռից էլ բխում է քո անմեղ կամ մեղավոր լինելը: Եթե ես ճակատս խփում եմ պատին, մի՞թե Աստված մեղավոր է դրա համար:
-Այսինքն, աշխարհը մենք ենք կործանում:
-Միանշանակ, Աստված մեզ տվել է, կարելի է ասել, անսահմանափակ հնարավորություն: Բայց դրա հետ մեկտեղ տվել է նաև ընտրելու իրավունք, պարտականություն և պատասխանատվություն:
-Աստղագետները շատ են շփվում երկնքի, աստղերի, անհասկանալի երևույթների հետ. դա մոտեցնո՞ւմ է Արարչին, թե՞ հեռացնում:
-Ո՛չ այս, ո՛չ այն: Եթե մարդն ընդունակ է աստվածայինը տեսնելու, նա կարող է տեսնել դա հողի, մրջյունի, խոտերի, ծաղկի, նաև աստղերի մեջ: Եթե ընդունակ չէ, նույնիսկ եթե իրեն էլ տանես աստղերի մեջ, միևնույն է՝ բան չի տեսնի:
-Տպավորություն է ստեղծվել, որ գիտնականների զգալի մասն ուղղակիորեն հերքում է անհասկանալի, անբացատրելի երևույթները` թռչող օբյեկտներ, աստղագուշակություն և այլն: Սակայն մարդկանց մեծ մասը հակված է դրանց հավատալու:
-Մարդու ընկալած աշխարհն անվերջ է: Եվ այդ անվերջ աշխարհի մեջ մեր իմացածը, մեր հասկացածը միշտ վերջավոր է: Դա նման է կաթիլին` օվկիանոսի մեջ: Մարդու գիտելիքը բեկոր է, միշտ ավելի շատ է մեր չիմացածը, քան իմացածը: Մերժել անբացատրելին, անհայտը, նշանակում է մերժել բնության անվերջությունը, որի բեկորներն են դրանք: Դա նույնն է, որ Աստծուն մերժես, որովհետև Աստված նույնպես անվերջ է: Դրա համար էլ մենք չենք կարողանում Նրան ընկալել: «Կա» կամ «չկա» ասելը գիտական մոտեցում չէ: Գիտությունը, որպես աշխարհաճանաչողության միջոց, հենվում է երկու իրողության վրա` գիտական փաստի (ֆիզիկայում դա փորձի արդյունքն է, աստղագիտության մեջ փորձի փոխարեն աստղադիտական դիտման արդյունքն է) և տրամաբանական դատողության: Գիտությունը հիմնված է գիտականորեն ստուգելի փաստի և տրամաբանության վրա: Սրանք են գիտության «գործիքները»: Այս երկու «գործիքներով» հնարավոր չէ մերժել գոյությունը ինչ-որ բանի, որը չգիտես:
-Իսկ ի՞նչ է ասում գիտնականը` հանդիպելով անբացատրելի երևույթի:
-Ասում է` ես նման բան դեռ չգիտեմ: Գիտական փաստը ստուգելի է: Երբ ասում են. «Մի ափսե իջավ, լույսերը վառվեցին, պոզավոր մարդիկ դուրս եկան միջից, աչքերը կանաչ էին և այլն», դա գիտական փաստ չէ: Դա արդեն բանահյուսություն է, ունի այլ արժեք, խոսում է մարդու երևակայության, աշխարհընկալման որոշակի ձևի մասին:
-Ի՞նչ եք կարծում, ուժ ունե՞ն արդյոք մարդկային միտքը, խոսքը:
-Անպայման:
-Գիտականորեն հիմնավորվա՞ծ:
-Կարելի է փորձել գիտականորեն հիմնավորել: Եթե մարդն իր անցյալը, հիշողությունը պրպտի, կգտնի բեկորներ, որոնք դա կհաստատեն: Երբ ինչ-որ բան մտածում ենք` լինում է, ուզում ենք` լինում է: Միտքը նյութականանալու հատկություն ունի: Դա նաև կրոնի հիմքում է դրված: «Սկզբում էր Բանը»: Դրա համար տարբեր կրոններ մարդկանց հորդորում են վատ բաներ չխոսել, վատը չմտածել: Նույնիսկ ժողովրդի մեջ, երբ մեկը մի վատ բան է խոսում, հանդիմանում են, ասում են` «կռավում ես»:
-Ժյուլ Վեռնի գրվածքների մեծ մասն իրականություն դարձավ: Եվ էլի կան գրողներ, որ ասես «մարգարեական» շնորհք ունեն: Գրված խոսքը զորությո՞ւն ունի և իրականությո՞ւն է դառնում, թե՞ նրանք տեսնում են ապագան: Հայտնության պես մի բան է:
-Հայտնության տարրեր յուրաքանչյուր մարդու կյանքում էլ կան: Ի՞նչ է հայտնությունը. ի վերուստ գոյություն ունեցող ճշմարտությունը ոմանց համար դառնում է հայտնի` ինչ-ինչ, մեզ անհայտ ձևով ու սահմանափակ ծավալով: Ինչ վերաբերում է Ժյուլ Վեռնին, նա ունեցել է փայլուն վերլուծական միտք, խորությամբ իմացել է իր ժամանակի գիտությունը, բնականաբար, կարողացել է ճիշտ եզրակացություն, ավելի շուտ` գիտական կանխատեսումներ անել: Գուցե կա պայծառատեսության տարր, բայց նրա գրականությունը կարելի է լրիվ բացատրել ճիշտ կանխատեսումներով:
-ճապոնիայի ցունամիի, Նյու Յորքի երկնաքերների կործանման մասին ֆիլմեր են նկարահանվել մինչ դրանց իրականություն դառնալը: Շատ ու շատ չարագույժ, վատ վերջաբաններով ֆիլմեր են նկարահանվում մեր օրերի մասին, նաև վաղվա օրվա, աշխարհի կործանման մասին, կարծես հող են պատրաստում` առիթ տալով վատ հետևանքների: Միգուցե վերահսկվո՞ւմ է, հատո՞ւկ է արվում:
-Պատկերացրեք, որ մենք թիմ ենք կազմում ու ծրագրեր ենք մշակում, թե ապագայում ինչ պիտի անենք: Բավական լծակներ ունենք, ազդեցություն: Հետո մեզնից մեկին ասում ենք, որ գրի առնի մեր ծրագրերը մի քիչ աղավաղված, որ տարածենք իբրև գուշակություն: Երբ հերթական գործողությունն անենք, կասենք` տեսեք, իրականացավ այդ գուշակությունը, այդ ամենը ճիշտ է:
-Այսինքն, վերը նշվածները, ըստ Ձեզ` ծրագրավորվա՞ծ են:
-Իմ ասածը հնարավո՞ր տարբերակ է:
-Այո:
-ՈՒրեմն, չենք կարող բացառել։ Ինչ վերաբերում է Ճապոնիայի երկրաշարժին, Ճապոնիայի աշխարհագրական դիրքն այնպիսին է, որ պարզ գիտական կանխատեսման մակարդակով հնարավոր էր նման բան կանխատեսել: Հիմա կարելի է Ամերիկայի Ելոուսթոն հրաբխի մասին գրել, ֆիլմեր նկարահանել, որ մի օր պայթելու է, ու եթե պայթի, համաշխարհային աղետ կլինի:
-Հիմա էլ կսկսեն դրանից խոսել:
-Այդ մասին վաղուց է խոսվում: Նախորդ անգամ, ըստ երկրաբանների` ժայթքել է մոտ 600 000 տարի առաջ (ի դեպ, ժայթքումների մոտավոր պարբերությունն էլ հենց այդքան է), հաջորդ ժայթքումը գնալով մոտենում է: Սակայն դա չպետք է մեզ հետաքրքրի, եթե նման բան լինի, մենք, միևնույն է, էլ չենք լինի:
-Ասում էիք` միտքն ու խոսքը կատարվում են, յուրաքանչյուր մարդ հետ նայելով, հասկանում է, որ իր կյանքի ընթացքը մեծապես կախված է եղել իր խոսքերից ու մտքերից, նույնն էլ մարդկության պատմությունը չէ՞: Եթե այդպիսի ֆիլմեր են ստեղծվում, գրականություն է գրվում, արդյո՞ք անհետևանք են անցնելու: Այսպես ասեմ` 2012-ին որևէ բան չի՞ լինի` բոլոր այս խոսակցությունների, մտավախությունների արդյունքում:
-Եկեք այդ մասին խոսենք 2013-ին: 1998-99 թվականներին բոլորը խոսում էին 2000-ի մասին, նույնիսկ «աշխարհի վերջի» «տեղն» էին ցույց տալիս: Լրագրողներն ինձ հարցնում էին` տեղը գիտե՞ք, ինչպե՞ս է դա լինելու: Ես ասում էի, չեմ էլ հասկանում, թե ի՛նչ է նշանակում «աշխարհի վերջի տեղը»: 2000 թվականը եկավ-անցավ, ոչ ոք ոչ մի բան չզգաց: Հետաձգեցին 2012-ին, հետո մի ուրիշ բան կասեն, մեկ այլ թվի հետ կկապեն:
Ընդհանրապես, Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո աշխարհը շատ փոխվեց: Խորհրդային Միության փլուզումից հետո աշխարհը գնում է դեպի նոր աշխարհաքաղաքական կարգ: Աշխարհի քարտեզը մեր աչքի առաջ ձևափոխվում է, երկրներ են առաջանում, երկրներ են վերանում: Դրանք աշխարհի համար մեծ ցնցումներ են, որոնք, բնականաբար, ցավոտ են, ու մարդկանց անզգայացնելու համար զբաղեցնում են նման բաներով: Սրանք անզգայացման եղանակներ են: Ժամանակին հռոմեական կայսրերն ամֆիթատրոն էին կառուցում` գլադիատորների մարտեր էին կազմակերպում` մարդկանց զբաղեցնելու համար: Հիմա էլ ԶԼՄ-ները չճշտված տեղեկություններ են տարածում, սերիալներ են ցուցադրում և այլն. կարևորը, որ մի քիչ հրապուրիչ լինի, մարդիկ կարդան, զբաղվեն: Խնդիրը մարդկանց այդ պահին զբաղեցնելն է:
Ամերիկայի Ելոուսթոնի պայթյունից մենք դեռ բավականին հեռու ենք: Արևը դեռ չի խոստանում սառչել: Վերջին 5 մլրդ տարվա ընթացքում նա կայուն ճառագայթում է, ու վստահություն կա, որ գոնե մեր քաղաքակրթության ընթացքում նրա վիճակի մեջ ոչինչ չի փոխվի: Օրախնդիր հարցերի, մեր վաղվա օրվա մասին պետք է մտածել, և ոչ թե Նիբիրուի կամ մայաների օրացույցի: Այսօր մեր երկրի և ազգի համար շատ ավելի հրատապ են տնտեսական, սոցիալ-քաղաքական, նախ և առաջ` բարոյա-հոգեբանական խնդիրները: Դրանց լուծումից են կախված մեր վաղվա գոյությունը, լինել-չլինելը:
Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2441

Մեկնաբանություններ